,

ЩАСЛИВІ РАЗОМ: правила спільного ведення бізнесу

Підприємці часто відносяться до спільного ведення бізнесу надто легковажно, навіть не підозрюючи, наскільки високою може виявитися ціна невдачі. Як обрати партнера? Як розділяти відповідальність? Як побудувати спільний бізнес так, щоб не втратити ні бізнес, ні стосунки? Розповіла Катерина Ковальчук – співвласниця компанії «KOVALCHUK business-direct center®», яка знає про бізнес-партнерство не з чуток… У 21 рік почала активно працювати у сімейному бізнесі як рядовий співробітник, через кілька років стала співвласником двох заводів та керуючою одним із них, а в 2008 році разом з мамою Тетяною Ковальчук організувала бізнес-центр, який допомагає власникам побудувати довгостроковий прибутковий бізнес…

– Катерино, розкажіть, чому тема партнерства сьогодні важлива для бізнесу?

– Більшість бізнесів започатковуються у партнерстві – це статистика. Найчастіше в партнери обирають друзів, родичів, кумів… Починаючи спільний бізнес, власники очікують, що їхні відносини стануть міцнішими, а бізнес безумовно піде в гору. На жаль, знаємо з досвіду – без грамотного відбору партнера та ретельної домовленості руйнуються і відносини, і бізнес.

Звісно, у партнерстві чимало мінусів, але переваг все-таки більше. Коли люди будують бізнес разом – вони доповнюють одне одного компетенціями, знаннями, досвідом, фінансами, зв’язками… І безумовно роблять прорив швидше.

– Як зрозуміти, що партнер потрібний?

– Все залежить від конкретного власника. Є люди, які завдяки досвіду чи типу характеру можуть організувати бізнес самостійно. Таким достатньо мати хорошу команду. Всім іншим – партнер потрібний. Але, повторюся, важливо зробити правильний та усвідомлений вибір, щоб партнерство не стало тягарем.

«Партнерство – це завжди взаємовигідна співпраця»

– З чого почати вибір партнера?

– У першу чергу, не потрібно прив’язуватися до особи. Як я вже говорила, дуже часто люди обирають в партнери близьких людей. Ключова причина – довіра один до одного. Але дуже важливо спершу зрозуміти абстрактно, хто нам потрібний у бізнес-партнери. До прикладу, у вас є бізнес-ідея… Ви повинні з’ясувати, що потрібно саме вам для того, щоб її розвинути. Тоді – проаналізувати, чого бракує, щоб просуватися швидко та ефективно. Тільки після цього треба скласти портрет ідеального партнера, а потім шукати людину – із близького оточення чи ні.

Це дуже важливий етап, бо партнерство – стратегічно важливе питання, а партнер – перша людина в бізнесі, яка повинна бути обраною правильно, а не лише за критерієм довіри.

«Ще на етапі домовленостей можна визначити, чи підходите ви з партнером одне одному»

– А якщо не ти шукаєш партнера, а тобі пропонують партнерство?

– Все так само, бо партнерство – взаємовигідна співпраця. Сідаючи за стіл переговорів, слід зрозуміти, чому саме тобі запропонували партнерство, чи зможеш  ти бути корисним для компанії, чи розумієш взагалі, що таке партнерське ведення бізнесу…
Знову ж таки, знаємо з досвіду – на етапі домовленості дуже легко визначити, чи ви з потенційним партнером підходите одне одному. Особливо на етапі початкового партнерства – коли бізнес тільки стартує. Як свідчить статистика, тоді майже половина партнерів відмовляються співпрацювати. І це нормально. Добре, що таке розуміння приходить завчасно – до того, коли розрив партнерських відносин може спричинити плачевні наслідки.

Тетяна та Катерина Ковальчук

– Якщо йдеться про спільне ведення сімейного бізнесу – там більше плюсів чи мінусів?

– Слід відрізняти бізнеси на рівні партнерства «чоловік-дружина» та у партнерстві з іншими родичами. Інші родичі – це різні сім’ї та різні бюджети, тоді як чоловік та дружина разом 24 години на добу. І, найголовніше – у них спільні фінансові витрати. Особисто я би не хотіла працювати зі своїм чоловік. Гадаю, у такій співпраці – є неоправданий ризик – втрата сім’ї. У бізнесі – хочеш-не-хочеш, але трапляються ситуації, коли потрібно розійтися по різних домівках та буквально перечекати конфлікт чи непорозуміння. У сімейних пар такої можливості переважно немає. Втім, є немало прикладів успішного ведення бізнесу чоловіком та дружиною, з чого можна зробити висновок: такий формат має право на життя. Я взагалі завжди кажу, що в бізнес-партнерстві немає слів «правильно» чи «неправильно», є «правильно» чи «неправильно» для конкретних бізнес-партнерів, конкретної бізнес-ідеї чи бізнес-моделі.

«Особисто я би не хотіла вести бізнес зі своїм чоловіком. У діловому партнерстві подружжя є невиправданий ризик – втрата сім’ї»

– З чого починається ефективне партнерство?

– Найперше – з вибору партнера. Далі – зі складання переліку питань, які слід обговорити. Як зразок, ми пропонуємо своїм клієнтам «25 правил партнерства™», з аналізу яких потім формується письмова партнерська угода. Ці питання опубліковані в нас на сайті. Але відразу хочу попередити – інколи буває, що прочитаєш цей перелік – і здається, що все зрозуміло. Втім – це тільки орієнтир, і кожне з питань потребує серйозного опрацювання.

«У бізнес-партнерстві немає слів “правильно” та  “неправильно”, є “правильно” та  “неправильно” для конкретних бізнес-партнерів, конкретної бізнес-ідеї чи бізнес-моделі»

– А можете детальніше розповісти про ці правила?

– Якщо детальніше – всі правила партнерства ми «розбили» на 3 розділи. Перший – особиста позиція партнерів. Йдеться про цілі, цінності, мотивацію, розуміння спільної власності. Це фундамент партнерства, з якого починається побудова ефективної співпраці та розвиток успішного бізнесу. Чим більші масштаби амбіцій у власників – тим міцнішою повинна бути основа.

Наступний розділ стосується ділової позиції. Це must-have бізнес-партнерства: якими будуть частки, як вестиметься фінансова політика, як прийматимуться стратегічні рішення. Цей розділ найбільш – тут 16 правил.

Остання група питань – своєрідний «high level» – для тих власників, які готові думати не тільки про сьогодні, а й про майбутнє. Тобто власники домовляються про ситуації, які обов’язково колись відбудуться або можуть відбутися за певних обставин.

Це дуже важливий перелік питань, які обов’язково слід враховувати. Знаєте, найстрашніше в бізнесі – шукати відповіді на неправильно поставлені питання. А коли людина розуміє, що потрібно вирішити і які можливі нюанси слід узгодити – це вже 80% успіху.

– Якими бувають етапи партнерства?

– Ми розробили схему, за якою існує 5 етапів розвитку партнерських відносин, які розвиваються в динаміці: формування особистої позиції, правильний вибір партнера, розробка домовленості на основі 25 правил, їх реалізація та аналіз. Три останні ідуть по колу: домовляємося – реалізовуємо – аналізуємо – знову домовляємося… Відповідно глибина опрацювання та домовленості по кожному правилу залежиться від рівня розвитку компанії.

– Частіше за все спірні питання виникають через те, хто з партнерів має приймати остаточне рішення чи не так? Як правильно співвласники мають розділити відповідальність за прийняття рішень?

– У першому розділі «25 правил партнерства ™» партнери аналізують власні сильні та слабкі сторони, особисті якості та професійні навики. Це і є основа, для прийняття багатьох професійних рішень (у першу чергу, це стосується операційної діяльності, якщо партнери в ній беруть участь). До прикладу, якщо я краще розбираюся в маркетингових інструментах – буду відповідати за маркетинг. Якщо партнер сильний у фінансах – нестиме відповідальність за ведення і прийняття рішень в веденні фінансового обліку. Це не означає, що інший партер не братиме участі в обговореннях – просто кінцеве слово буде за відповідальним.

АЛЕ!!! Стратегічно важливі рішення приймаються по іншій схемі. Одна з них – 100% консенсус. У цій схемі є свої правила, обмеження і рекомендації щодо списку стратегічних питань. Правильний розподіл обов’язків та відповідальності між партнерами дійсно надзвичайно важливе питання – це допомагає уникнути більшої кількості конфліктів.

Автор: Ірина Таран
Джерело: «Ділове слово» №29

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь



Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *